Vissza az előadásokhoz

Georg Büchner

Woyzeck

Woyzeck

Nemzeti Színház, Budapest, Magyarország

Rendező: ifj. Vidnyánszky Attila

Georg Büchner befejezetlen drámája valós eseményen alapul: 1821-ben, Lipcsében, Johann Christian Woyzeck borbély, több késszúrással megölte barátnőjét. A korabeli közvéleményt évekig lázban tartotta a latolgatás, beszámítható-e vajon Woyzeck, valójában mi vitte őt rá erre a gyilkosságra.

George Büchner mindössze 23 éves volt, amikor 48 filmszerű képben, valós történetek alapján megfogalmazta a kiskatona tragédiáját. Költői vízióiban szinte már expresszionista eszközökkel rajzolja meg a tébolyba és gyilkosságba kergetett szerencsétlen főhős alakját, valamint azt a környezetet, melynek lakói, többek között a szadista Kapitány, a tudományos fantazmagóriákkal bíbelődő Doktor, a nőcsábász Ezreddobos, valamint Marie, a prostituálódó leányanya, egyre mélyebbre kerülnek az őket /is/ mozgató társadalmi rendszerben.

A háborút és az őt körülvevő világot megemészteni nem képes kisember „papírhajó az óceán közepén” – a jelen előadás fő mottója, legalábbis ez. Sorsukra hagyatva, az eszét vesztő hős és az őt övező szűkszavú, lecsupaszított karakterek mind a békétlenséget övező örök szorongás, az ösztönök megborulásának és a szerelem elkorcsosulásának egészét adják ki. Mindazonáltal, a kiút és a megváltás folyamatosan karnyújtásnyira van a főhőstől, ám a tragikus kifejlet pont ebből a közelségből származik: Woyzekre, akár egy megrészegült cirkuszi artistára, egyre jobban hat a gravitáció, míg végül a zuhanás elkerülhetetlenné válik.

A fiatal alkotócsapat Büchner művén keresztül keresi a választ arra, hogy mai „plakátmagányunkban”, kitalált ideák között, képesek vagyunk-e újra felismerni és megélni érzelmeinket és emberségünket. Valamint nagy kérdés az is, vajon melyek azok az ideák, melyek természetünkből fakadóan követendők, és nem egy mesterséges társadalmi folyamat negatív produktumai.

„Vannak alkalmak, melyek, hogy úgy mondjam, túl jelentősek ahhoz, hogy kihasználják őket; akadnak dolgok, melyek semmi máson, egyedül magukon szenvednek hajótörést.” - Franz Kafka

 

Franz Woyzeck

Nagy Márk e.h.

Marie
Ezreddobos
Tamburmajor
Doktor

Böröndi Bence m.v.

Andreas

Herczegh Péter e.h.

Kapitány

Kovács Tamás e.h.

Karl

Benedek Dániel e.h.

Altiszt

Mészáros Martin e.h.

Második K.

Szép Domán e.h.

Lány

Szabó Nikolett e.h.

Gyerek

---

Jelmeztervező

Vecsei Kinga Réta

Díszlettervező

Pater Sparrow

Dramaturg

Vecsei H. Miklós

Zene

Mátyássy Szabolcs

Ügyelő

Kabai Márta

Súgó

Kabódi Szilvia

Rendezőasszisztens

Trimmel Ákos

KA
Kaszás Attila Terem
2018. április 12., 19:00
ifj. Vidnyánszky Attila

ifj. Vidnyánszky Attila

1993-ban született Beregszászon. 2010-ben felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Egyetem színész szakára, Marton LászlóHegedűs D. Géza és Forgács Péter osztályába. Egyetemi gyakorlatát a Nemzeti Színházban és a Vígszínházban töltötte. Az egyetemi évek alatt több rendezése is látható volt az Ódry Színpadon.

Ifj. Vidnyánszky Attila és az 1992-es születésű Vecsei Miklós évfolyam- és osztálytársakként 2015-ben diplomáztak. Vecsei Miklós pedig a debreceni Csokonai Színházban vállalt szerepei mellett jelenleg a Vígszínház társulatának tagja. Ők ketten még egyetemi éveikben készítették első közös előadásaukat, azóta pedig a többi között a Radnóti Színházban, Budaörsön, illetve Debrecenben állítottak színpadra egy-egy klasszikus darab mai átiratát. Fontosabb előadásaik: Szigligeti Ede: Liliomfi, Bulgakov: Iván a rettenet, Shakespeare: Athéni Timon. Közös színházi formációjuk a Sztalker Csoport nevet viseli.

Vissza az előadásokhoz Oldal tetejére

Résztvevő országok: Belgium, Észtország, Horvátország, India, Libanon, Magyarország, Németország, Olaszország, Oroszország, Románia, Szerbia, Szlovénia, Tunézia, Ukrajna