Biztosítsa helyét a 2024-es MITEM előadásaira - vásároljon MITEM bérletet!

 
Vissza az előadásokhoz

Emelkedjen fel és érezze az illatot 16

Emelkedjen fel és érezze az illatot

Ali Chahrour Társulata, Bejrút, Libanon

Rendező: Ali Chahrour

Arab nyelven magyar és angol felirattal.

1 óra, szünet nélkül.

„Csak olyan Istenben hinnék, aki tud táncolni” (Friedrich Nietzsche: Imígyen szóla Zarathustra)

A Felemelkedés egyszerre táncelőadás és szertartás, amelyben a halál előjön a föld mélyéből és az élet szertartásává lesz. A nő, a gyászoló papnő összehívja a férfiakat, hogy megtapasztalják a gyász és veszteség kínjait. Mint egy istennő, az élet és halál mezsgyéjére vezeti őket, ő mozgatja a testüket és félelmeikből nő ki az életigenlés. Megkérdőjelezi saját férfiasságukba vetett hitüket – az erőt, hősiességet és szívósságot; amely merevség, lassúság és elmúlás – felszínre hozza esendőségeiket és gyengeségeiket, hangja erejével és siralmaival is lecsupaszítja tehetetlenségüket.

A Felemelkedés Ali Chahrour trilógiájának záró darabja. Mindhárom előadás a gyászszertartásokról, azok gazdag mozgáskincséről és a test jelenlétének kérdéséről szól. A Fatmeh és a Leila halála után következő Felemelkedés tovább gazdagítja az értelmezések világát egy siratóénekekre, gyászra és táncra épülő előadással. Felhasználja az arab emlékezet modáit és legendáit, a helyi – pontosabban Mezopotámia Fekete Föld néven ismert vidéke – sajátos mozgáskultúráját.

Táncelőadás

Színészek:
Ali Chahrour, Hala Omran, Abed Kobeisy, Ali Hout
 

Fénytervező: Guillaume Tesson
Hangtervező: Khyam Allami
Díszlettervező: Issa Kandil
Jelmeztervező: Rayya Morcos
Dramaturg: Junaid Sarieddeen
Zeneszerző és zenész: "Two or The Dragon" / Ali Hout, Abed Kobeissy
Kommunikációs koordinátor: Zyad Ceblany
Grafikus: Nadine Helwe
Kalligráfia: Ali Ceblany

Társproducerek: fabrik Potsdam, a Goethe Intézet támogatásával, az „Afac” arab művészetért és kultúráért alapítvány. Támogatók: Houna Központ, Zoukak színtársulat, Bejrúti Francia Intézet, Al Akhbar napilap, L’Orient du Jour.

Külön köszönet: Montevideo, Créations Contemporaines kézműves műhely, Les Rencontres à l'échelle összművészeti fesztivál
Rendező-koreográfus
KA
Kaszás Attila Terem
Ali Chahrour

Ali Chahrour

Ali Chahrour 2008-ban kezdte tanulmányait a Nemzeti Szépművészeti Intézetben és a második évben „drámai táncot” tanult – ez egyébként a Libanonban elérhető egyetlen felsősokú koreográfiai képzés. Egyetemi évei alatt több európai országban továbbképezte magát a mozgás területén. Röviddel az egyetem elvégzése után Bejrutban és Hollandiában mutatta be 2011-ben két táncosra írott, Ajkain a hó című előadását, a szerelem elmúlásáról. Egy évvel később született meg a Dans, amelyben „a test elleni mindennapos erőszakot” járja körül. Ebben az előadásban kezdte el felépíteni saját esztétikáját a maga társadalmi, politikai és vallási környezetében, amelyben elutasítja a kortárs táncművészet alkotta testképet. E helyett másikat javasol, amely „nem vesz tudomást az arab világ nagy diskurzusairól”. Legújabb előadása, a Fatmeh és Leila halála megkérdőjelezi a síita szertartásokat és azok jelenkori formáit. Az előadás egy trilógia része, amely a test szerepét vizsgálja az arab világ halál-rítusaiban, a testi kifejezések erejét ebben a sajátosan heves vallási, társadalmi és politikai kontextusban. A második előadást 2016-ban beválogatták a 70. Avignoni fesztivál hivatalos műsorába és több más amerikai, kanadai, francia és német fesztiválba.

Egy évvel később született meg a trilógia záró darabja, a Talán felemelkedik és érzi az illatot, mezopotámiai költemények, mítoszok és mondák alapján. Ebben a gyász és a bánat meghittségét és könyörtelenségét vizsgálja, illetve azok gyökereit saját kultúrája múltjában és jelenében.

Vissza az előadásokhoz Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország