Vissza az előadásokhoz

AVE MARIA

AVE MARIA

Odin Színház, Holstebro, Dánia

Rendező: Eugenio Barba

Olasz, angol és spanyol nyelven

1 óra, szünet nélkül.

A halál egyedül érzi magát

Szertartás María Cánepa chilei színésznő emlékére

Háromszáz lépés egyetlen pillanatban.
Kőbőr a fejemen.
Áttetsző halottak, áttetsző legyek, kik ezek?
És belőlem, mi marad belőlem?
Talán a halál nem visz magával mindent.

Antoni Verri olasz költő e sorai összefoglalják az előadást. Az angol színésznő, Julia Varley felidézi találkozását és barátságát María Cánepa chilei színésznővel. Maga a Halál jön ünnepelni Maríát, az alkotót, aki nyomot tudott hagyni a világban.

María Cánepa 1921 november 1-én született Észak-Olaszországban, és 2006 október 27-én hunyt el Santiagoban. Első szerepeit a Chilei Egyetem Kísérleti Színházban alakította, pályáját a Nemzeti Színházban fejezte be. Julia Varley 1988-ban találkozott vele először, amikor az Odin Teatret a Talabot előadással Chilében turnézott. Ekkor, a Pinochet diktatúra idején a színházak a szabadság szigetei voltak. A két színésznő között mély barátság szövődött.

„Az arcomat egyáltalán nem látni az előadás alatt. Egy korábbi szerepem, Mr. Peanut maszkját viselem, vagy egy fekete nejlon van a fejemen. A Halált alakítom. Az előadás egy adott pontján ezt mondom: „Lehetséges, hogy ez a kollegái által annyira szeretett színésznő új életre kel? Nem tudom. Ki tudja? Talán ez is csak egy illúzió!” Minden alkalommal, amikor ezt az előadást játszom az az illúzióm, hogy képes vagyok választ találni erre a kérdésre.

Színésznő: Julia Varley

Rendezőasszisztens: Pierangelo Pompa
Hangmontázs: Jan Ferslev
Szöveg: Odin Színház valamint idézetek Gonzalo Rojastól és Pablo Nerudától

Rendező
KA
Kaszás Attila Terem
Eugenio Barba

Eugenio Barba

Eugenio Barba 1936-ban született Olaszországban, és Gallipoliban nőtt fel. 1954-ben Norvégiába emigrált, ahol hegesztőként és tengerészként dolgozott. Közben francia és norvég irodalomból és vallástörténetből szerzett diplomat az Oslói Egyetemen. Andrzej Wajda filmje, a Hamu és gyémánt miatt Lengyelországban folytatta tanulmányait. 1961-ben rendezést tanult a Varsói Állami Színiiskolában, majd egy év elteltével Jerzy Grotowski-hoz csatlakozott, aki akkoriban a Tizenhárom soros Színház igazgatója volt Opole-ben. Barba három évett töltött Grotowski melett. Mindez olyan hatással volt rá, hogy egész életen át a lengyel mester elkötelezett híve lett. Indiában találkozott a nyugaton akkor még ismeretlen színházi formával, a kathakalival. Ezután amatőr színészekkel létrehozta az Odin Színházat 1964-ben Oslóban. A társulat 1966 óta a dániai Holstebróban működik. Azóta az Odinban közel nyolcvan előadás készült a kultúrák sokszínű párbeszéde és a különböző társadalmi rétegek közötti híd megteremtésének jegyében. Az antropológiai színház fogalma is Barba munkásságához fűződik, melynek világméretű hálózata az ISTA, a Színházi Antropológia Nemzetközi Iskolája. Eugenio Barbát egyre szorosabb szálak fűzik a budapesti Nemzeti Színházhoz, a MITEM-en 2015-ben zajos sikert aratott The Chronic Life című előadása után 2016 őszén a legújabb darabját The Tree címmel Budapesten mutatta be. 

Vissza az előadásokhoz Oldal tetejére

Résztvevő országok: Dánia, Lengyelország, Litvánia, Lettország, Macedónia, Magyarország, Norvégia, Olaszország, Oroszország, Románia, Svédország