KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Biztosítsa helyét a 2024-es MITEM előadásaira - vásároljon MITEM bérletet! 

Műsorarchívum 2017

MITEM 2017

Shakespeare monológjai, a lett vidék tragédiája és Grotowski öröksége

MITEM kilencedik nap (2017. április 25. kedd)
Lengyel Shakespeare-csokor

Andrzej Wajda filmjeinek egyik fontos színésze a lengyel származású, de 1980 és 2013 között Franciaországban élő és alkotó Andrzej Seweryn. A Nemzeti Színház Kaszás Attila Termében délután öt órától, éppen a 71. születésnapján szerepelt Shakespeare monológ-összeállításával. A nemzetközi hírű színész Shakespeare forever című összeállítását már több mint századszorra adta elő, magával ragadó virtuozitással, olykor-olykor a közönséget is bevonva, vagy éppen provokálva. V. Henrik, Macbeth, Hamlet, Lear király, Falstaff, Athéni Timon és Prospero egymás után tűntek fel a dobogón, és sorra került III. Richárd, Lady Annával és Rómeó Júliája is.

 

Az előadást oldott hangulatú közönségtalálkozó követte, aminek lezárásaként a szokásos MITEM-ajándékok után Andrzej Seweryn születésnapi tortát is kapott, s ha ez kevés lett volna a meghatódáshoz (nem volt az) a közönség elénekelte neki a Sok számos esztendőket vígan megérhess kezdetű népdalt.


Andrzej Sewerynnel, aki ma a Theatre Polski igazgatója, interjút készített a Nemzeti Magazin, amit a következő lapszámban olvashatnak majd. 

 

 

A vidéki élet mementója

Alvis Hermanis, a nemzetközi hírű és hazájában a legismertebb lett színházi rendező és díszlettervező 1997 óra művészeti vezetője az Rigai Új Színháznak, ahol 2009-ben vitte színre A fekete tej című előadását.

A vidék hagyományainak pusztulásáról szóló darab előkészületei két éven át zajlottak: a színészek maguk mentek el kis falvakba, ahol idős emberekkel készítettek interjúkat. Ezeket rendezte egy előadássá Alvis Hermanis hat színésznővel és ugyanennyi tehénnel. Az igazán szeretnivaló kérődzőket a színészek játszották. A tehenek ábrázolása önmagában is egyedülálló bravúrrá tenné a rendezést – mindvégig a sírás és a nevetés határán tartva a közönséget. A vidéki életforma eltűnése egyetemes jelenség, a magyar közönség is pontosan értette a látottak tétjét és tragikumát. A MITEM plakett átadását Vilis magyarul köszönte meg, és hozzátette, hogy ekkora tapsot még semmilyen vendégjátékukon nem kaptak a közönségtől.

 

Hogyan él tovább a mester öröksége?

A Jerzy Grotowski által alapított színházi műhelyt az olaszországi Workcenterben a mester 1999-ben bekövetkezett halála óta Thomas Richards vezeti. A MITEM keretében a Nemzeti Színház Panoráma Termében asszisztenseivel együtt ötnapos tréninget tartott Színész / alkotó címmel. A résztvevők a Workcenter alapelvei szerint dolgoztak délelőtt tíztől délután hatig. A délelőtt folyamán a gyakorlatok a pontosság és szervesség, hagyomány és egyéni munka, valamint a cselekvés, mozgás, ritmus, ének és élőhang közötti összefüggéseket bontották ki. Délutánonként pedig ki-ki saját, egyéni jelenetével foglalkozott. Ezek alapja lehetett szöveg, zene, vagy a kettő kombinációja. A résztvevők az első nap készítették etűdjeiket, amit utána pontos elemzés, alapos fejlesztés követett.

Thomas Richards a MITEM két további programjában is szerepel, most már a nagyközönség előtt. Az egérlyuk: párbeszéd Dosztojevszkijjel című előadásuk kétszer kerül színre, a MITEM utolsó napján pedig bemutatják a Workcenter 30 éves működését:

http://www.mitem.hu/aktualis/2017/03/8-72

 

(2017. április 26.)


Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország